Reklamationsrätt

Som konsument har du rätt att reklamera en produkt som är defekt eller som inte överensstämmer med vad som avtalats. Reklamationsrätten gäller i tre år från det att du mottagit varan, enligt svensk lag och EU

konsumentlagstiftning. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter att du upptäckt felet, normalt inom två månader, för att vara giltig.

 

Vad Reklamationsrätten Täcker
Reklamationsrätten täcker fel som fanns vid leveranstillfället och inkluderar produkter som:

  • Avviker från det som avtalats eller som utlovats i marknadsföring.
  • Är defekta eller inte uppfyller de krav som ställs på produkten enligt lagar och regler.
  • Har dolda fel som framträder under normal användning.

Fel som uppstått på grund av slitage, felaktig hantering, eller skador som tillkommit efter leverans omfattas inte av reklamationsrätten.


Så Gör Du en Reklamation
För att göra en reklamation, vänligen följ dessa steg:

  1. Kontakta Oss:
    Skicka ett e-postmeddelande till douglas@thieleventure.se. Inkludera en tydlig beskrivning av felet, ditt ordernummer samt dokumentation, exempelvis bilder, som visar problemet med produkten.

  2. Granskning av Reklamationen:
    När vi mottagit din reklamation kommer vi att granska ärendet och återkomma med information om hur vi ska gå vidare. Beroende på felets art kan vi erbjuda:

    • Reparation: Om felet är möjligt att åtgärda.
    • Utbyte: Om produkten inte kan repareras eller om samma vara finns tillgänglig.
    • Återbetalning: Om reparation eller utbyte inte är möjligt.
  3. Returnera Varan:
    Om reklamationen godkänns, kommer vi att ge dig detaljerade instruktioner för hur du ska returnera varan. Vi står för fraktkostnaderna för godkända reklamationer. Om möjligt, returnera varan i originalförpackningen för att undvika skador under transport.


Viktigt att Notera
Reklamationsrätten gäller endast för fel som var närvarande vid leveranstillfället och omfattar inte skador som orsakats av användning efter leverans. Vid returnering, se till att varan är väl förpackad; eventuella skador under returtransport kan påverka ärendets bedömning.


Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och EU

ODR-Plattform
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar din reklamation och vi inte kan komma överens om en lösning, har du rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en statlig myndighet som hanterar tvister mellan konsumenter och företag.

 

För att lämna in en anmälan till ARN, besök deras webbplats på https://www.arn.se/ eller skicka en skriftlig anmälan till:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174
101 23 Stockholm, Sverige

Du kan också använda EU

Online Dispute Resolution (ODR) Plattform om du är bosatt inom EU. Plattformen är utformad för att hjälpa konsumenter och företag att lösa tvister utanför domstol på ett smidigt sätt. Besök ODR-plattformen på http://ec.europa.eu/odr.

 


Kontaktinformation
För frågor om reklamationer eller för att lämna in en reklamation, vänligen kontakta oss via e-post på douglas@thieleventure.se eller via post:

Thiele Venture
Vagnsgatan 6
177 48 Järfälla, Stockholm, Sverige